{"id":29,"date":"2014-04-03T09:53:10","date_gmt":"2014-04-03T06:53:10","guid":{"rendered":"http:\/\/raykids.ro\/?p=29"},"modified":"2022-09-08T02:51:20","modified_gmt":"2022-09-07T23:51:20","slug":"consilierea-parintilor-in-gradinita","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/consilierea-parintilor-in-gradinita\/","title":{"rendered":"Consilierea parintilor in gradinita"},"content":{"rendered":"

Copiii au mare nevoie de p\u0103rin\u0163i, f\u0103r\u0103 s\u0103-\u0219i dea seama de acest lucru. Personalitatea lor fraged\u0103 poate fi modelat\u0103 discret, cu mult tact \u0219i mai ales cu argumentele cele mai ra\u0163ionale de care dispunem. Orice amestec brutal \u00een sufletul copilului \u00eei creeaz\u0103 resentimente \u0219i-l \u00eendep\u0103rteaz\u0103 de p\u0103rin\u0163i sau de educator. Noi, cadrele didactice, nu putem r\u0103m\u00e2ne indiferen\u0163i la dramele copiilor cu p\u0103rin\u0163i conservatori, p\u0103rin\u0163i \u201ede duminica\u201d, p\u0103rin\u0163i \u201ede concediu\u201d sau dimpotriv\u0103, p\u0103rin\u0163i care trudesc, se lupt\u0103 cu greut\u0103\u0163ile vie\u0163ii s\u0103-\u0219i educe copiii, p\u0103rin\u0163i educa\u0163i sau p\u0103rin\u0163i care \u00eencearc\u0103 s\u0103 se autoeduce.<\/p>\n

Parteneriatul gr\u0103dini\u0163\u0103 \u2013 familie \u00ee\u0219i propune schimbarea mentalit\u0103\u0163ii p\u0103rin\u0163ilor, a atitudinilor \u0219i comportamentelor acestora. \u00cen proiectul de parteneriat cu p\u0103rin\u0163ii m-am axat pe tematica \u201eEduca\u0163ia p\u0103rin\u0163ilor\u201d. Activit\u0103\u0163ile derulate s-au desf\u0103\u0219urat \u00een sala de clas\u0103 sub form\u0103 de \u201emas\u0103 rotund\u0103\u201d, \u00een care au avut loc dezbateri, discu\u0163ii, \u00eemp\u0103rt\u0103\u0219irea experien\u0163ei personale pe marginea unui suport material prezentat \u00een fa\u0163a p\u0103rin\u0163ilor. S-au pus \u00een discu\u0163ie urm\u0103\u00adtoarele tematici:<\/p>\n

    \n
  1. Comunicarea p\u0103rin\u0163ilor cu propriii copii;<\/li>\n
  2. Cunoa\u0219terea psihomotorie a copilului;<\/li>\n
  3. Educa\u0163ia \u0219i modul de via\u0163\u0103 al copilului;<\/li>\n
  4. Rela\u0163ia \u0219coal\u0103 \u2013 familie, factor al dezvolt\u0103rii copilului;<\/li>\n
  5. P\u0103rintele \u2013 model de via\u0163\u0103 pentru copil;<\/li>\n
  6. P\u0103rintele \u2013 primul educator al propriului s\u0103u copil;<\/li>\n
  7. Gre\u0219eli educative ale p\u0103rin\u0163ilor.<\/li>\n<\/ol>\n

    O preocupare permanent\u0103 \u00een \u00eent\u00e2lnirile cu p\u0103rin\u0163ii a fost identificarea dificult\u0103\u0163ilor pe care le \u00eent\u00e2mpin\u0103 ace\u0219tia \u00een comunicarea cu propriii lor copii, precum \u0219i mijloace de optimizare a comunic\u0103rii dintre ace\u0219tia. P\u0103rin\u0163ii au fost chestiona\u0163i asupra modului \u00een care comunic\u0103 cu copilul, av\u00e2nd scopul de a identifica factorii care distorsioneaz\u0103 comunicarea. Chestionarul cuprinde<\/p>\n

    14 ite\u00admi, dup\u0103 cum urmeaz\u0103:<\/p>\n

      \n
    1. Sta\u0163i de vorb\u0103 zilnic cu copilul dumneavoastr\u0103?<\/li>\n
    2. C\u00e2t timp aloca\u0163i discu\u0163iilor?<\/li>\n
    3. Despre ce discuta\u0163i?<\/li>\n
    4. Care probleme crede\u0163i c\u0103 v\u0103 reduc din timpul pe care a\u0163i vrea s\u0103-l petre\u00adce\u0163i cu copilul dumneavoastr\u0103?<\/li>\n
    5. De ce crede\u0163i c\u0103 uneori copilul refuz\u0103 s\u0103 comunice cu dumneavoastr\u0103? (dac\u0103 e cazul)<\/li>\n
    6. Ce face\u0163i atunci c\u00e2nd copilul gre\u0219e\u0219te?<\/li>\n
    7. Considera\u0163i c\u0103 sunte\u0163i un exemplu pentru copilul dumneavoastr\u0103?<\/li>\n
    8. Cum \u00eencerca\u0163i s\u0103 v\u0103 apropia\u0163i de copilul dumneavoastr\u0103?<\/li>\n
    9. Ce sim\u0163i\u0163i c\u00e2nd comunicarea cu copilul dumneavoastr\u0103 este foarte bun\u0103?<\/li>\n
    10. Dar c\u00e2nd nu este bun\u0103 ce crede\u0163i c\u0103 nu a\u0163i f\u0103cut?<\/li>\n
    11. A\u0163i apelat la cineva din familie sau din afara ei pentru a rezolva o problem\u0103 de comportament? Dac\u0103 da, la cine?<\/li>\n
    12. \u00cel ajuta\u0163i pe copilul dumneavoastr\u0103 la efectuarea temelor? Dac\u0103 da, c\u00e2t \u0219i cum proceda\u0163i?<\/li>\n
    13. Verifica\u0163i zilnic temele copilului?<\/li>\n
    14. Ce crede\u0163i c\u0103 ar trebui s\u0103 fac\u0103 \u0219coala pentru a \u00eembun\u0103t\u0103\u0163i comunicarea cu familia?<\/li>\n<\/ol>\n

      Chestionarul prezentat a constituit o provocare \u0219i un prilej de reflec\u0163ie pentru p\u0103rin\u0163i, dar \u0219i un punct de pornire pentru activit\u0103\u0163ile urm\u0103toare. Prezen\u00adt\u00e2nd rezultatele chestionarului \u00een fa\u0163a p\u0103rin\u0163ilor f\u0103r\u0103 a face nominaliz\u0103ri, am realizat o optimizare a rela\u0163iilor de comunicare \u00eentre p\u0103rin\u0163i \u0219i copii prin for\u00admularea unor concluzii care au avut menirea de a \u00eendruma preocup\u0103rile p\u0103\u00adrin\u0163ilor \u00een aceast\u0103 direc\u0163ie.<\/p>\n

      P\u0103rin\u0163ii trebuie s\u0103 fie buni ascult\u0103tori \u0219i s\u0103 g\u0103seasc\u0103 timpul necesar pentru a comunica cu copilul. C\u00e2nd copilul dore\u0219te s\u0103 comunice ceva, p\u0103rintele tre\u00adbuie s\u0103 \u00eentrerup\u0103 orice activitate, acord\u00e2ndu-i aten\u0163ia cuvenit\u0103, renun\u0163\u00e2nd la atitudinea dominatoare. O slab\u0103 comunicare poate crea probleme emo\u0163ionale, copilul pierz\u00e2ndu-\u0219i \u00eencrederea \u00een adul\u0163i \u0219i retr\u0103g\u00e2ndu-se \u00eentr-o lume a sa.<\/p>\n

      Poate avea loc o sc\u0103dere a performan\u0163elor \u0219colare ca pedeaps\u0103 involuntar\u0103 pe care copilul o aplic\u0103 p\u0103rintelui prea ocupat, manifest\u00e2nd tulbur\u0103ri de comportament, iar \u00een unele cazuri ajung\u00e2nd s\u0103-\u0219i manifeste suferin\u0163a \u00een mod violent. Observ\u00e2nd efectele negative ale lipsei de comunicare, dar \u0219i satisfac\u0163iile pe care le au p\u0103rin\u0163ii care reu\u0219esc o bun\u0103 comunicare cu propriii copii, s-a con\u00adcluzio\u00adnat c\u0103 pentru a avea un copil \u201ebun\u201d trebuie s\u0103 depui o munc\u0103 sus\u0163inut\u0103 \u0219i nici\u00addecum s\u0103-\u0163i neglijezi copilul \u00een favoarea altor preocup\u0103ri. Cunoa\u0219terea copilului este o necesitate, p\u0103rintele are obliga\u0163ia s\u0103 cunoasc\u0103 temperamentul copilului, pentru c\u0103 educa\u0163ia trebuie individualizat\u0103 \u00een func\u0163ie de temperamentul \u0219i reactivitatea lui. \u00cen perioada copil\u0103riei, temperamentul se afl\u0103 \u00een forma lui nativ\u0103, dar treptat se modeleaz\u0103, pe m\u0103sur\u0103 ce educa\u0163ia din familie \u0219i \u0219coal\u0103 \u00ee\u0219i spune cuv\u00e2ntul. Din experien\u0163a la catedr\u0103 am constatat c\u0103 educa\u0163ia realizat\u0103 \u00een \u0219coal\u0103 nu este solid\u0103 dac\u0103 elevul nu are \u201ecei \u0219apte ani de acas\u0103\u201d, ceea ce relev\u0103 c\u0103 \u00een familie trebuie s\u0103 se pun\u0103 bazele unei educa\u0163ii s\u0103n\u0103toase pentru via\u0163\u0103.<\/p>\n

      Este important ca p\u0103rintele s\u0103 \u0219tie c\u0103 mediul de via\u0163\u0103 \u0219i educa\u0163ia sunt factori esen\u0163iali \u00een dezvoltarea copilului. \u00cen orice familie, copiii au nevoie de mult\u0103 iubire, grij\u0103 \u0219i aten\u0163ie. Ei se simt iubi\u0163i \u0219i \u00een siguran\u0163\u0103 c\u00e2nd sunt asculta\u0163i f\u0103r\u0103 s\u0103 fie certa\u0163i. Dac\u0103 \u201eli se tot face moral\u0103 \u0219i nu vor fi asculta\u0163i, ei vor \u00eencepe s\u0103-\u0219i ascund\u0103 sentimentele, nevoia de comunicare fiind str\u00e2ns legat\u0103 de nevoia de dragoste. Autoritatea p\u0103rinteasc\u0103 nu se realizeaz\u0103 prin for\u0163\u0103 \u0219i brutalitate. Ea este rezultatul firesc al unor rela\u0163ii echilibrate, morale \u0219i umane. O autoritate fireasc\u0103 duce la rela\u0163ii de destindere \u0219i ata\u0219ament, o fals\u0103 autoritate duce la o rela\u0163ie tensionat\u0103, la conflicte permanente. Autoritatea p\u0103rinteasc\u0103 trebuie s\u0103 fie supl\u0103, ferm\u0103 \u0219i s\u0103 se adapteze v\u00e2rstei. Ea presupune un climat de afec\u0163iune \u0219i dreptate, st\u0103p\u00e2nire de sine, \u00een\u0163elegere \u0219i spirit de colaborare \u00eentre copil \u0219i p\u0103rinte.<\/p>\n

      Familia are un rol important \u00een parcurgerea cu succes de c\u0103tre elevi a diferitelor trepte de \u00eenv\u0103\u0163are. Anumi\u0163i factori familiali duc la nereu\u0219ita \u0219colar\u0103, cum ar fi: dezorganizarea familiei, lipsa de supraveghere, interesul redus al p\u0103rin\u0163ilor pentru preg\u0103tirea \u0219colar\u0103 a copiilor, lipsa leg\u0103turii p\u0103rin\u0163ilor cu \u0219coala \u0219i starea material\u0103 precar\u0103.<\/p>\n

      Formarea personalit\u0103\u0163ii copilului implic\u0103 \u0219i rezolvarea unor situa\u0163ii conflictuale \u0219i frustrante. Pentru copil este \u00eengrozitor s\u0103 aud\u0103 vocile furioase ale p\u0103rin\u0163ilor c\u00e2nd unul e contra celuilalt. Este important s\u0103-i vad\u0103 pe p\u0103rin\u0163i c\u0103 \u00ee\u0219i solu\u0163ioneaz\u0103 diferen\u0163ele de opinie \u00een mod ponderat. St\u0103rile conflictuale \u00een lan\u0163 dintre copil \u0219i p\u0103rin\u0163i sau dintre p\u0103rin\u0163i \u00eel fac pe copil s\u0103-i fie team\u0103, s\u0103 mint\u0103, s\u0103 p\u0103r\u0103seasc\u0103 do\u00admiciliul, s\u0103 vagabondeze, s\u0103 fure. \u00cen aceste cazuri, p\u0103rin\u0163ii nu trebuie s\u0103-\u0219i repro\u0219eze unul altuia deficien\u0163ele pe care le au copiii lor, fiindc\u0103 ambii p\u0103rin\u0163i trebuie s\u0103 colaboreze \u00een educarea lor.<\/p>\n

      \u00cen cadrul familiei \u00eent\u00e2lnim coabitarea unui num\u0103r mare de membri, apar\u0163in\u00e2nd mai multor genera\u0163ii, cu temperamente \u0219i interese diferite, cu atitudini \u0219i mentalit\u0103\u0163i proprii unor diverse niveluri de via\u0163\u0103 \u0219i cultur\u0103. Orice familie trebuie s\u0103 se bazeze pe afec\u0163iunea mutual\u0103 \u0219i consens \u00eentre to\u0163i membrii ei. Unitatea de vederi \u00eentre bunici \u0219i p\u0103rin\u0163i privind educa\u0163ia va duce la realizarea \u0219i \u00eent\u0103rirea unit\u0103\u0163ii lor. Copilul are \u00eencredere \u00een p\u0103rinte, dar aceasta s\u0103 fie sus\u0163inut\u0103 prin fapte \u0219i prin \u0163inut\u0103.<\/p>\n

      Rela\u0163ia \u0219coal\u0103-familie trebuie privit\u0103 de p\u0103rin\u0163i ca fiind un factor al dezvolt\u0103rii copilului. Prima zi de \u0219coal\u0103 este cea mai important\u0103 s\u0103rb\u0103toare din via\u0163a copilului \u0219i a familiei. Trecerea de la joac\u0103 la lec\u0163ie cere concentrare, eforturi de voin\u0163\u0103 \u0219i de r\u0103bdare din partea copilului. De aceea, este bine ca p\u0103rintele s\u0103-i fixeze un program zilnic cu o siest\u0103 recreativ\u0103 sau somn, teme \u0219i activit\u0103\u0163i care-i plac. Cel mai bun \u00eendemn pentru lec\u0163ie este climatul familial, unde p\u0103rin\u0163ii muncesc cu voie bun\u0103. Prin acest regim zilnic familia va contribui la formarea deprinderilor de munc\u0103 independent\u0103 \u0219i a spiritului de ini\u0163iativ\u0103. Familia are rolul \u0219i de a-i educa pe copii pentru via\u0163\u0103, zilnic s\u0103 frecventeze cursurile \u0219colare, pentru a asimila u\u0219or \u0219i integral cuno\u0219tin\u0163ele, s\u0103 fie mereu punctuali la \u0219coal\u0103. Un copil este cu at\u00e2t mai bun la \u0219coal\u0103 cu c\u00e2t p\u0103rintele se implic\u0103 mai mult \u00een activitatea lui. Niciodat\u0103 p\u0103rin\u0163ii s\u0103 nu fac\u0103 compara\u0163ie \u00eentre copiii lor \u0219i al\u0163i copii, prieteni sau fra\u0163i c\u00e2nd este vorba de \u00eenv\u0103\u0163\u0103tur\u0103, fiindc\u0103 la unii v\u00e2rsta cronologic\u0103 este egal\u0103 cu v\u00e2rsta mental\u0103, iar la al\u0163ii este diferit\u0103. Pentru a-l ajuta s\u0103 iubeasc\u0103 \u00eenv\u0103\u0163\u0103tura, fiecare p\u0103rinte s\u0103 se concentreze asupra a ceea ce face copilul corect, s\u0103-l ajute s\u0103-\u0219i exprime pl\u0103cerea pentru lectur\u0103 (c\u0103r\u0163i, reviste, ziare), fiindc\u0103 ele reprezint\u0103 sursa de informa\u0163ie.<\/p>\n

      S\u0103 nu uit\u0103m, copiii au nevoie de modele de via\u0163\u0103, pe care \u0219i le iau de regul\u0103 din familie, din mediul \u0219colar, din lecturi sau din filme. Familia are rol important \u00een formarea \u0219i cultivarea deprinderilor de a alege modelul de via\u0163\u0103, mai mult dec\u00e2t at\u00e2t, chiar oferindu-i propriul model.<\/p>\n

      \u00cen ceea ce prive\u0219te familia, se diferen\u0163iaz\u0103 trei grupe de gre\u0219eli educative ale p\u0103rin\u0163ilor: grija excesiv\u0103, severitate excesiv\u0103 \u0219i indiferen\u0163\u0103. \u00cen familiile cu p\u0103rin\u0163i hiperprotectori, copiii sunt nelini\u0219ti\u0163i, frico\u0219i, dependen\u0163i, greu adaptabili. \u00cen cazul \u00een care avem de-a face cu p\u0103rin\u0163i inconsecven\u0163i, oscilan\u0163i, care trec de la asprime exagerat\u0103 la exces de protec\u0163ie, \u00eeng\u0103duin\u0163\u0103 \u0219i r\u0103sf\u0103\u0163, copiii au dificult\u0103\u0163i \u00een comportare, tulbur\u0103ri de echilibru emo\u0163ional \u0219i afectiv.<\/p>\n

      Unii p\u0103rin\u0163i \u0163in neap\u0103rat s\u0103-\u0219i vad\u0103 realizate prin copii propriile lor aspira\u0163ii, dorind chiar s\u0103 le impun\u0103 o anumit\u0103 profesie. Din aceast\u0103 cauz\u0103 \u0219colarul intr\u0103 \u00een conflict cu posibilit\u0103\u0163ile lui de efort, fiind supus unei supra\u00eenc\u0103rc\u0103ri ce poate avea repercusiuni de natur\u0103 psihic\u0103. La fel de grav este \u0219i dezinteresul fa\u0163\u0103 de educa\u0163ia copilului. \u00cen cazul \u00een care tat\u0103l este prea exigent, iar mama prea indulgent\u0103, nu se poate realiza educa\u0163ia, \u00een subcon\u0219tientul copilului n\u0103sc\u00e2ndu-se opozi\u0163ia tat\u0103-mam\u0103. Atunci c\u00e2nd ambii p\u0103rin\u0163i sunt exagerat de severi, climatul educativ va fi aspru, copilul va avea st\u0103ri de ne\u00eencredere \u00een for\u0163ele proprii, va fi impulsiv, gata de ap\u0103rare sau dimpotriv\u0103, se va l\u0103sa pedepsit pentru orice.<\/p>\n

      P\u0103rintele este pentru copil \u0219i un bun educator, el trebuie s\u0103-i stimuleze efortul, spontaneitatea, fantezia, ini\u0163iativa, independen\u0163a, \u00eencrederea \u00een sine. Pentru aceasta p\u0103rin\u0163ii ar trebui:<\/p>\n

      \u2013 s\u0103-\u0219i cunoasc\u0103 bine copilul, observ\u00e2ndu-l \u0219i antren\u00e2ndu-l de mic \u00een activit\u0103\u0163i, \u0163in\u00e2nd cont \u00eens\u0103 de posibilit\u0103\u0163ile lui psiho-fizice;<\/p>\n

      \u2013 s\u0103 asigure copilului \u00een cas\u0103 un spa\u0163iu al lui, un loc \u00een care s\u0103 se poat\u0103 odihni, juca, \u00een care s\u0103 poat\u0103 experimenta, citi \u0219i visa sub supravegherea p\u0103rin\u0163ilor;<\/p>\n

      \u2013 s\u0103-i permit\u0103 s\u0103 se antreneze \u00een activit\u0103\u0163ile extra\u0219colare pentru a-\u0219i satisface trebuin\u0163ele de activitate \u0219i de cunoa\u0219tere;<\/p>\n

      \u2013 s\u0103-l sprijine \u00een men\u0163inerea unui echilibru \u00eentre efortul depus pentru preg\u0103tirea \u0219colar\u0103 \u0219i timpul afectat pentru activit\u0103\u0163ile de tip \u201epasiune\u201d;<\/p>\n

      \u2013 s\u0103-i ofere modele ale unor tineri \u0219i adul\u0163i cunoscu\u0163i care s-au afirmat prin \u00eenv\u0103\u0163\u0103tur\u0103 \u0219i comportare demn\u0103;<\/p>\n

      \u2013 s\u0103 continue munca educativ\u0103 sprijinind concret copilul \u00een dep\u0103\u0219irea dificult\u0103\u0163ilor.<\/p>\n

      Metoda cea mai adecvat\u0103 pentru educa\u0163ia copilului este dialogul, care poate avea loc \u00een orice \u00eemprejurare, la plimbare, la joac\u0103, la spectacol, la munc\u0103 etc.<\/p>\n

      Copilului \u00eei place s\u0103 i se acorde mult\u0103 aten\u0163ie, astfel el put\u00e2ndu-se afirma. O educa\u0163ie s\u0103n\u0103toas\u0103 \u00eel face pe copil s\u0103 devin\u0103 deschis la nou, creativ, adaptabil, comunicativ, cooperant \u0219i tolerant, responsabil, competent, demn, \u00eemplinit \u0219i fericit. Credem c\u0103 putem ajunge la aceste finalit\u0103\u0163i prin educarea integrat\u0103, parteneriat educa\u0163ional, motivare individualizat\u0103 \u0219i preg\u0103tirea continu\u0103 a elevului pentru via\u0163\u0103. P\u0103rin\u0163ii trebuie con\u0219tientiza\u0163i c\u0103 singura investi\u0163ie de valoare, niciodat\u0103 falimentar\u0103 pe care familia o poate face pentru copil este investi\u0163ia pentru mintea \u0219i sufletul acestuia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      Copiii au mare nevoie de p\u0103rin\u0163i, f\u0103r\u0103 s\u0103-\u0219i dea seama de acest lucru. Personalitatea lor fraged\u0103 poate fi modelat\u0103 discret, cu mult tact \u0219i mai ales cu argumentele cele mai ra\u0163ionale de care dispunem. Orice amestec brutal \u00een sufletul copilului \u00eei creeaz\u0103 resentimente \u0219i-l \u00eendep\u0103rteaz\u0103 de p\u0103rin\u0163i sau de educator. Noi, cadrele didactice, nu putem […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29"}],"collection":[{"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":577,"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29\/revisions\/577"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/raykids.ro\/index.php\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}